Zakres działania Wydziału Budżetu i Finansów:
1. Sporządzanie projektu budżetu miasta oraz przedkładanie go w obowiązującym terminie do uchwalenia.
2. Przygotowywanie i realizowanie planu dochodów i wydatków budżetowych oraz dokonywanie analiz, opracowywanie wniosków dotyczących gospodarki finansowej i przedkładanie ich Burmistrzowi.
3. Opracowywanie projektów uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych oraz innych należności budżetowych.
4. Przygotowywanie projektów decyzji w zakresie wymiaru podatków, ulg, zwolnień i umorzeń.
5. Prowadzenie księgowości budżetowej i podatkowej.
6. Prowadzenie spraw związanych z ewidencją opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) pobór opłat,
2) analiza stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych i przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie.
7. Prowadzanie obsługi kasowej.
8. Prowadzenie ewidencji składników mienia.
9. Windykacja należności przysługujących miastu na drodze administracyjnej i sądowej.
10. Zgłaszanie wierzytelności w postępowaniu likwidacyjnym bądź upadłościowym podmiotów gospodarczych.
11. Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym.
12. Obsługa kredytów bankowych, pożyczek i obligacji.
13. Nadzorowanie realizacji pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
14. Nadzorowanie jednostek i zakładów budżetowych w zakresie prawidłowego opracowania i realizowania zadań dotyczących gospodarki środkami publicznymi.
15. Obliczanie i wypłacanie wynagrodzeń i innych należności wynikających ze stosunków pracy i umów cywilnoprawnych z uwzględnieniem zasad dotyczących ubezpieczeń społecznych, podatków i innych potrąceń prawem przewidzianych.
16. Prowadzenie kart wynagrodzeń, list płac, kart zasiłkowych i dokumentacji związanej z wydawaniem zaświadczeń o wysokości wynagrodzenia pracowników.
17. Realizacja zadań z zakresu PPK.
18. Realizowanie zadań związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych.
19. Realizacja zadań z zakresu pomocy publicznej.
20. Realizacja scentralizowanych zasad rozliczeń podatku VAT.
21. Realizacja zasad (polityki) rachunkowości.
22. Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, bankiem finansującym, funduszami i fundacjami.
23. Współpraca w zakresie przekazywania odpowiednich informacji do Biuletynu Informacji Publicznej.
24. Sporządzanie bilansu.
25. Sporządzania sprawozdań w tym z wykonania budżetu za I półrocze oraz za dany rok budżetowy.